1. خانه
  2. »
  3. اخبار دندانپزشکی
  4. »
  5. بیماری لثه احتمال ابتلا به آلزایمر را بالا می‌برد

بیماری لثه احتمال ابتلا به آلزایمر را بالا می‌برد

بیماری لثه احتمال ابتلا به آلزایمر را بالا می‌برد
امتیاز این مقاله از دید کاربران :
5/5

مقاله‌ای در مورد ارتباط بین عفونت لثه و بیماری الزایمر، یکی از موضوعات جذاب و مهم در حوزه پزشکی است که بررسی ارتباطات پیچیده و متقابل بین سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن را در پیش می‌گیرد. با توجه به افزایش نرخ ابتلا به بیماری الزایمر در سراسر جهان و اثرات آن بر سلامتی و کیفیت زندگی افراد، تحقیقات در زمینه علل و عوامل مختلف این بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این راستا، بررسی نقش عفونت لثه به عنوان یک عامل ممکن در ایجاد و توسعه الزایمر، توجیهی منطقی دارد؛ زیرا مطالعات اخیر نشان داده‌اند که عفونت‌های لثه می‌توانند فرآیندهای التهابی و استرس اکسیداتیو را تشدید کرده و در نهایت به تخریب نورون‌ها و افزایش خطر ابتلا به بیماری الزایمر منجر شوند. این مقاله با بررسی این ارتباط پیچیده و ارائه شواهد علمی جدید، به هدف افزایش آگاهی درباره عوامل پیش‌بینی‌کننده و مکانیزم‌های احتمالی برای پیشگیری از و درمان بیماری الزایمر می‌پردازد.

ارتباط بین بیماری لثه و آلزایمر

بیماری لثه، یک التهاب مزمن در لثه و استخوان ناشی از عفونت و التهاب است، مشکلی رایج است. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، ۴۷.۲٪ از بزرگسالان به سن ۳۰ سال و بالاتر دچار بیماری لثه هستند و این نرخ در بین افراد به سن ۶۵ سال و بالاتر به ۷۰.۱٪ افزایش می‌یابد. بیماری لثه رایج‌ترین بیماری در کل دنیا است.

تحقیقات اخیر، از جمله مطالعات در مجله بیماری آلزایمر و دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تافت، نشان داده‌اند که باکتری‌های مضری که در دهان وجود دارند، همچنین در خون یافت می‌شوند و بنابراین ممکن است به مغز منتقل شوند. این باکتری‌ها می‌توانند به التهاب و تولید پروتئین‌های مخرب مرتبط با آلزایمر منجر شوند.

باتوجه به نکات گفته شده در اخبار دندانپزشکی، باید از این به بعد دقت بیشتری بر حفظ سلامت لثه و همچنین سلامت دندان داشته باشید.بنابراین دانستم علائم عفونت لثه بسیار حائز اهمیت است.شما می‌توانید این نشانه ها و راه‌های درمانی برای التهاب لثه را در مقالات قبل مطالعه کنید تا رد صورت بروز علائم هشدار دهنده در اولین فرصت به دندانپزشک متبحر مراجعه کنید تا عفونت لثه گسترش نیابد. از دیگر مواردی که باید به آن اشاره کرد ارتباط عفونت لثه با آریتمی قلبی است، متاسفانه بسیاری از افراد برای لثه اهمیت و نگرانی کمتری نسبت به سلامتی یا خرابی دندان‌هایشان دارند برای همین با خطرات آن به خوبی آشنا نیستند و تعداد نفرات کمتری با مشاهده علائم هشدار به دندانپزشک مراجعه می‌کنند.

ایمپلنت،ارتودنسی،کامپوزت و لمینت با شرایط اقساط در مطب دکتر مهدی بنائیان برای رفاه حال مراجعه کنندگان فراهم شد  ؛

برای رزرو نوبت مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید.

در ادامه برای حفظ سلامت دهان و دندان و لثه شما عزیزان یک سری نکات ساده ولی مهم برای مراقبت از سلامت لثه‌ها آورده شده است.لطفا در انجام این موارد کوشا باشید تا آسیبی بر سلامت شما وارد نشود.

راه‌های پیشگیری از بیماری‌های لثه

راه‌های پیشگیری از بیماری‌های لثه

  1. حفظ بهداشت دهانی کامل: دندان‌ها را حداقل دو دقیقه در روز دوباره بشویید و به خط لثه توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  2. روزانه دندان‌ها را مسواک کنید: دوبار در روز مسواک زدن به حذف باکتری‌ها و جلوگیری از تشکیل پلاک کمک می‌کند.
  3. نظافت‌های دندانی منظم: نظافت‌های دوره‌ای یا فصلی ضروری هستند تا پیشرفت بیماری لثه را نظارت و مدیریت کنند.
  4. خرید مسواک برقی: تحقیقات نشان می‌دهد که ارتعاشات مسواک برقی مؤثرتر در حذف باکتری‌ها و پلاک نسبت به مسواک‌های معمولی هستند.
  5. استفاده از دهان‌شویه: افزودن دهان‌شویه به روند مراقبت دهانی روزانه به کاهش احتمال بروز بیماری لثه کمک کرده است.
  6. اجتناب از سیگار و ترباکو: سیگار می‌تواند فرآیند پیشرفت بیماری لثه را تسریع کند و بر سلامت دهان اثرات منفی بگذارد.
  7. کنترل مصرف شکر: کاهش مصرف شکر و مداومت در نوشیدن آب می‌تواند تشکیل باکتری را کاهش داده و به حفظ بهداشت دهانی کمک کند.

در نظر داشته باشید شما با تعهد به موارد بالا نیز بر اثر خوردن مواد خوراکی در مرور زمان، دچار جرم دندان و جرم لثه خواهید شد یکی ار مواردی که افراد برای بهداشت دهان و رفع بوی بد دهان انجام می‌دهند توجه کافی و عالی به جرم‌گیری دوره‌ای دندان است تا آثار مواد غذایی یا لکه‌های ایجاد شده در پشت دندان‌ها که سترسی کامل را به آن‎‌ها نداریم، برطرف کنند. پیشنهاد مجموعه دکتر بنائیان به شما همراهان عزیز، این است که با توجه به دانستن تفاوت جرم‌گیری دندان با جرم‌گیری لثه، حتما از دندانپزشک بخواهید نسبت به رفع مشکلات سطحی لثه در جلسه جرم‌گیری اقدام کند. با این کار احتمال بروز آبسه دندان و بیماری های دیگر در شما به شدت کاهش می‌باید و خبر خوب این است که هزینه جرم‌گیری دوره‌ای بسیار ناچیز است اما تاثیر چشمگیری بر بهبود سلامت و رفع بوی بد دهان دارد.

بهترین مدت زمان برای جرم‌گیری یا پولیش دندان‌ها هر 6 ماه یا هر یک‌سال براساس جنس دندان شماست.همواره در مدت زمان‌های استراحت خود نکات بهداشتی دندان، ویژگی لثه سالم و لثه ناسالم، بررسی دردهای دندانی را دنبال کنید تا در بهترین موقع به داد مشکلات و آسیب برسید تا فرآیند و هزینه‌های درمانی به اندازه خوبی بهنیه شود.

دکتر برایس گیتس افراد را تشویق می‌کند که کنترلی بر سلامت دهان و سلامت کلی خود پیدا کنند. با توجه به ارتباط بین بیماری لثه و آلزایمر، اهمیت سلامت دهان را اهمیت ندهید. شناخت علائم ابتدایی بیماری لثه، مانند لثه‌های تورم‌کرده یا خونریزی، درد در هنگام جویدن و بوی بد دهان مداوم، در جلوگیری از بیماری لثه بسیار حیاتی است.

منبع خبر دندانپزشکی : www.dentistrytoday.com

خدمات دکتربنائیان
آخرین نوشته‌ها
تشخیص آلزایمر از طریق دهان و دندان
آلزایمر از طریق دهان قایل تشخیص است
بیش تر بخوانید ⬅
لمینت ایمکس، مزایا، معایب و قیمت روکش دندان ایمکس
لمینت ایمکس، مزایا، معایب و قیمت روکش دندان ایمکس
بیش تر بخوانید ⬅
مراقب عفونت دندان و لثه‌تان باشید تا دچار این بیماری‌ها نشوید
مراقب عفونت دندان و لثه‌تان باشید تا دچار این بیماری‌ها نشوید
بیش تر بخوانید ⬅
این ویتامین برای سلامت دندان‌تان ضروری است
این ویتامین برای سلامت دندان‌تان ضروری است
بیش تر بخوانید ⬅
اصلاح طرح لبخند، بهترین روش ها به همراه مزایا، معایب و قیمت
اصلاح طرح لبخند، بهترین روش ها به همراه مزایا، معایب و قیمت
بیش تر بخوانید ⬅

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Index